Tijd voor reflectie - Reisverslag uit Acornhoek, Zuid-Afrika van Puck, Bob, Sepp, Richard en Leonie Zweekhorst - WaarBenJij.nu Tijd voor reflectie - Reisverslag uit Acornhoek, Zuid-Afrika van Puck, Bob, Sepp, Richard en Leonie Zweekhorst - WaarBenJij.nu

Tijd voor reflectie

Blijf op de hoogte en volg Puck, Bob, Sepp, Richard en Leonie

20 Februari 2015 | Zuid-Afrika, Acornhoek

Na vier behoorlijk inspannende dagen begint mijn hoofd een beetje over te lopen van de vele indrukken. Vandaag staat de opening van Acorn to Oaks Highschool op het programma. Veel genodigden, minister van onderwijs wordt ingevlogen. Ik besluit even linksaf te slaan.
Terwijl de hotemetoten samen komen lever ik een lading planten af bij Beretta. Vanochtend heb ik besloten om daarna een moestuin te beginnen bij Maranatha creche en de dames bij het wonderschone Sigagule support center te verrassen.
Het is omgekeerde apartheid als ik bij Maranatha de grond met een hak sta te bewerken. We planten en sinasappelboom en zetten er wat pepers en uien omheen. Op de plek waar de kinderen na wc hun handen wassen planten we een boom. Iedere dag kan het afval water erbij, geen verspilling.
Bij Sigagule heb ik een klein probleem omdat Prince er niet bij is, met handen en voeten leg ik uit waarom ik er ben en samen met de dames planten we drie citrusbomen en zetten ook hier weer pepers bij.

Vannacht onrustig geslapen, we zijn zo dicht bij de essentie en toch... Hierdoor ben ik de enige die om half twee s'nachts zo diep ligt te ronken dat hij de leeuwen niet hoort.

Waarom planten naar Beretta, Maranatha en Sigule? Waarom eerst deze lokaties?
Het zijn niet de lokaties, het zijn de mensen. Het zijn individuen die het verschil maken. Mensen die ergensvoor staan en weigeren hun idealen op te geven. Mensen die door gewoon te zijn andere inspireren. Scholen sponsoren kan wel eens een kapitale fout zijn. We gaan investeren in mensen. Mensen samenbrengen, inspireren en enthousiasmeren. Lynette, Prince, Walter (Andover), de directrice van Nyamande, de leraar van Daniye, de dames van Sigule, de zus van Lynette die leidster is van Maranatha... Vanmiddag voegen we daar Try aan toe.

Try is een kennis van Kim. Deze kerel werkt naast een moestuin waarin werkelijk alles klopt ook bij de community gardens. Verder verzorgt hij met ouders de moestuinen van wat creche's en gaat bij 21 gezinnen thuis langs om ze te helpen met tuinieren. Try is eenzelfde vakidioot als Lynette. Try maakt een verschil.
In grote lijn zijn er bij deze mensen twee dingen aan de hand, buiten een chronisch tijdgebrek.
1. Zo af en toe worden ze dood moe van de eeuwige strijd en zakt de moed ze in de schoenen.
2. Er is een gebrek aan alles.

Dit weekend gaan we uitrusten, morgen wordt het 38 graden en zal ik waarschijnlijk met een snorkel op de bodem van het zwembad gaan liggen. Zondag gaan we een dag het Krugerpark in, wat best leuk is omdat ik er, ondanks alle reizen, nog nooit geweest ben.

• 20 Februari 2015 - 18:08

Yvonne:

Klinkt mooi maar ook dat je je rust moet pakken... even alles laten bezinken
    Veel plezier in het krugerpark, laat de dieren je verrassen
    Y

• 20 Februari 2015 - 18:39

Michiel:

Ha Richard,
    Wat een mooie ontmoeting met Try.
    (en dan heb gelijk een antwoord op de vraag: What's in a name? Everything!)( Blijven proberen).

• 20 Februari 2015 - 21:09

Boudewijn:

Wat een verademing zijn jullie berichten van jullie wereldse reis voor me.
    Tussen alle hectiek van deze drukke weken zijn ze een oase van rust en heerlijke verwondering.
    Wat kan jij geestig schrijven Richard en welk een heerlijke overpeinzingen tussendoor.
    Keep up the fantastic good work.
    Ik support jullie in hart & ziel,
    Bo