Voor de kinderen van De Meent - Reisverslag uit Acornhoek, Zuid-Afrika van Puck, Bob, Sepp, Richard en Leonie Zweekhorst - WaarBenJij.nu Voor de kinderen van De Meent - Reisverslag uit Acornhoek, Zuid-Afrika van Puck, Bob, Sepp, Richard en Leonie Zweekhorst - WaarBenJij.nu

Voor de kinderen van De Meent

Door: Richard

Blijf op de hoogte en volg Puck, Bob, Sepp, Richard en Leonie

26 Februari 2015 | Zuid-Afrika, Acornhoek

Beste allemaal,

Jullie hebben vakantie maar misschien lezen jullie ook wel mee. Anders lezen jullie het maandag en dan kom ik weer met het vliegtuig terug.

De verslagen zijn vast heel erg lang en moeilijk te lezen. Zo af en toe kunnen volwassenen zich druk maken om hele rare dingen. Iedere dag ga ik naar heel veel scholen. In deze provincie zijn totaal 1200 scholen en op de meeste scholen zitten ongeveer 700 kinderen. Dat lijkt me en mooie rekensom...

Wat me hier wel opvalt is dat de kinderen heel blij zijn dat ze les krijgen. Omdat ze met 40 of 50 kinderen in de klas zitten is de leraar best streng. Er wordt ook heel erg veel gezongen en dan staat de leraar vaak te dansen voor de klas. Iedereen werkt stil in een schrift en wat jullie op een dag leren duurt hier misschien wel een week.

Alle kinderen krijgen op school warm eten. Pap (een soort aardappelpuree van mais) en een prutteltje van vlees en iedere keer en andere soort groente. Omdat het zo lang staat te pruttelen in de grote pot ( de toverdrank van Astrix en Obelix) zijn alle vitamines er wel uit. 1x per week is er fruit. Hoeveel fruit eten jullie op een dag?

De school begint om half acht, het is hier altijd heel erg warm en om half twee gaat de school uit. Sommige kinderen lopen een uur van en naar school. Meestal samen met hun broer of zus waarze goed naar moeten luisteren. Gelukkig zijn de kinderen haast altijd vrolijk maar als je goed kijkt zie je ook dat veel kinderen ziek zijn.

Soms krijgen de kinderen les in de moestuin, als die er is natuurlijk. Ook zijn er ouders en kinderen die na school helpen in de tuin. Hiervoor krijgen ze dan ook wat van de opbrengst. De meeste kinderen vinden het ook gewoon heel leuk.

Verder is het hier heel anders omdat er vaak dieren als Gnoe, Impala, Waterbok, Nyala, Warthog of Dyka op de weg staan, dat is toch iets anders dan een ree bij ons. Wat wel spannend was is dat we met de auto te dicht bij een kudde olifanten stonden. Ze hadden best veel jongen en dan worden ze niet graag gestoord.
Ook hebben de de gieren op een dode Giraffe zien zitten, dat waren er heel erg veel en ze maken onder het eten de hele tijd ruzie over wie het lekkerste hapje mag hebben.
Vorige week hoorden we de leeuwen buiten ons huis en de volgende avond waren ze er weer. Kelvin is de spoorzoeker en hij rende naar binnen en zij tegen Kimen mij dat we snel mee moesten komen. In het pikkedonker gingen we met een open auto op leeuwenjacht. Gelukkig hebben we ze gevonden, een mannetje en een vrouwtje. Ze maken best veel herrie als ze brullen en dan ben je wel een beetje 'voorzichtig'. Toen de leeuwin naar ons toe kwam lopen deed Kelvin al het licht uit en zaten Kim en ik bijna bij elkaar op schoot. Natuurlijk waren we niet bang...

Afrika is heel anders dan Nederland. We leren heel veel van elkaar en maken natuurlijk heel veel grapjes. Lachen is een goede manier om niet op de ellende te letten.
Bij heel veel scholen heb ik verteld wat jullie gedaan hebben en dat vinden ze heel erg leuk. Iedereen zegt dank je wel. Alle plantjes gaan de grond in en bij Beretta zijn vandaag heel veel ouders komen helpen om de tuin klaar te maken voor de planten.

Nu is het toch weer een lang verhaal geworden en ik hoop dat jullie het wat beter begrijpen. Als jullie vragen stellen dan kunnen juliie dat hieronder doen. Misschien geef ik antwoord (als ze niet te moeilijk zijn).

• 26 Februari 2015 - 19:30

Scharrelkind:

Je schrijft mooi Richard. Zo van het ene in het andere hart. Heel ver weg en toch zo dichtbij. Nou, daaaaaaaag. In rekenen ben ik niet zo goed dus die som sla ik even over :-)