Ontmoeten - Reisverslag uit Acornhoek, Zuid-Afrika van Puck, Bob, Sepp, Richard en Leonie Zweekhorst - WaarBenJij.nu Ontmoeten - Reisverslag uit Acornhoek, Zuid-Afrika van Puck, Bob, Sepp, Richard en Leonie Zweekhorst - WaarBenJij.nu

Ontmoeten

Door: Richard

Blijf op de hoogte en volg Puck, Bob, Sepp, Richard en Leonie

07 Februari 2019 | Zuid-Afrika, Acornhoek

Dinsdagavond sloten we een geslaagde dag af met een ontmoeting met maar liefst 12 leeuwen. In het donker zijn we met de landrover het geluid van de leeuwen achterna gegaan en vonden in het donker een prachtige 'Pride' van 1 leeuw en 11 leeuwinnen. Wat een feest.

Gisteren gingen de ontmoetingen maar door toen we zomaar Spoon tegen het lijf liepen in Hoedspruit. Een feest van herkenning en we hebben afgesproken om morgenmiddag bij te praten.
Tussen Spoon en mij zit een vergelijkbare sleepkabel als de draad die me met Leanette, Annekim en Alan verbind. Hij blijft een buitengewoon charismatisch en wijs mens.

Met Alan nog wel contact via de mail maar het gaat ons voor zondag niet meer lukken elkaar te ontmoeten. Alan, Spoon en Leanette zijn mensen die er in de omgeving toe doen. We hebben een gemeenschappelijk doel en missie om zoveel mogelijk mensen te laten inzien wat we met zijn allen met deze aarde aan het doen zijn.

Vandaag kwam mijn verhaal tijdens de laatste workshop binnen. Alles beredeneerd vanuit de kracht en kwetsbaarheid van de natuur en als centrale boodschap dat de aarde omgeven is met die levende deken. Waar het met die levende deken mis gaat zijn altijd mensen betrokken. De opkomst van de workshops was echt goed en er zijn een aantal mensen geïnspireerd door het gedachtegoed of begrijpen inmiddels een stuk beter hoe permaculture verschilt van gewoon moestuinieren. Leanette was trots en heeft zelf ook veel geleerd. Ook ik heb weer veel geleerd vooral over de manier je boodschap over te dragen aan mensen die er andere gewoontes en gebruiken op nahouden. Uiteindelijk blijft het de kunst om dicht bij jezelf te blijven.

Aansluitend hebben we de community garden van Trygive bezocht. Het is steeds ,maar weer een feest van herkenning om te zien in welke mate deze tuinen zich de afgelopen 3 jaar positief ontwikkeld hebben. Trygive voegt veel meer economie toe aan het project wat hij naast zijn werk van Spring of Hope draait.
Hier krijgen kinderen de kan om na schooltijd hun huiswerk te komen doen omdat de ouders deze kinderen door werk of analfabetisme niet kunnen helpen. Trygive heeft een gepensioneerd lerares bereid gevonden om 1x per week in de tuin bijles te geven. Als tegenprestatie werken de kinderen ook een beetje in de tuin en verkopen ze de groenten uit de community tuin in hun eigen buurt. Met het geld wat ze hiermee verdienen kopen ze zaken die nodig zijn. Iedereen werkt om een paar schoen te verdienen voor iemand die het op dat moment nodig heeft. Zo werken, leren en verdienen deze kinderen samen een betere toekomst op eigen kracht.

Trygive en zijn vrouw Susan en Leanette zijn mensen met het hart op de juiste plek. Dit gaat nergens over geld, integendeel het gaat over het ontdekken van je eigen kracht en kansen. Het is een feest om hier even onderdeel van uit te mogen maken. Ik ben echt trots op deze mensen.

Morgen gaan Bob en ik nog een dagje naar Kruger en ontmoeten we hopelijk Spoon op het einde van de dag.