Update - Reisverslag uit Maarn, Nederland van Puck, Bob, Sepp, Richard en Leonie Zweekhorst - WaarBenJij.nu Update - Reisverslag uit Maarn, Nederland van Puck, Bob, Sepp, Richard en Leonie Zweekhorst - WaarBenJij.nu

Update

Door: Richard

Blijf op de hoogte en volg Puck, Bob, Sepp, Richard en Leonie

02 Januari 2019 | Nederland, Maarn

Lieve allemaal,

Het is al weer een paar jaar gelden dat Annekim en ik voor de organisatie A Spring of Hope (ASOH) in twee weken tijd langs 30 scholen zijn gereden om te mogelijkheden voor permaculture moestuinen te onderzoeken. Veel van jullie hebben destijds in vele vormen een bijdrage geleverd aan dit project.
En nu...werkt het gewoon!

We onderzochten de terreinen en kwamen er al heel snel achter dat het uiteindelijk om de mensen gaat. Water is een voorwaarde maar mensen maken het verschil.
Leanette blijft de spin in het web en de afgelopen jaren hebben we intensief contact gehad via de app.
De tuinen groeien en rijpen. Tegelijk maakt de klimaatverandering het ook in deze omgeving lastiger. Het wordt (nog) warmer en er valt (nog) minder regen.

Een half jaar gelden vroeg ik Leanette of ik nog wel moest komen. Even in een vliegtuig stappen is natuurlijk een belangrijke oorzaak van de klimaatverandering. Wat is mijn toegevoegde waarde en hoe belangrijk is mijn bezoek nu eigenlijk?
Leanette antwoorde zoals alleen Leanette dat kan;
"Richard you come! We need you, come and help us. So you come, and bring me dutch cheese this time..."

Permaculture moestuinieren is niet makkelijk en vraagt om een lange termijn visie en aanpak. Hier ligt mijn zorg.
De organisatie Spring of Hope verricht geweldig werk en maakt enorme stappen. Er is veel kennis aanwezig. Kennis vanuit de maakbare wereld.

Permaculture gaat over natuur. Natuur is niet maakbaar, we kunnen slechts leren erin mee te bewegen en ons te verwonderen.
Het begint altijd bij het levend fundament. De bodem.
Juist die stap is zo lastig met weinig water en weinig organische stof.
En lukt het dan ook nog om de kunstmest niet te gebruiken?
Lukt het dan nog om geen tunnels met kunststof te maken maar een bladerdak van bomen te planten?
Staat alles inmiddels weer netjes op een rij of is er ruimte voor teeltcombinaties?

Inmiddels gaat het eigenlijk niet meer over geld. De Wereldwinkel Woudenberg/Maarn is naast mijn eigen Tuinen van Vroeger de enige overgebleven sponsor. Het geeft de mogelijkheid om weer wat bomen te planten, seedlings te kopen en mensen te verrassen. Mensen die het verschil maken en hun leven invulling geven door zich in te zetten voor de natuur en hun leefomgeving. Het is net als bij ons soms om moedeloos van te worden.
Ik denk dat ook dit een belangrijk doel is.

Het is belangrijk om oprechte interesse te hebben in een ander. Zonder oordeel en vanuit een diepe drive mezelf te verrijken met de inzichten van een andere cultuur. Ik wordt er altijd erg vrolijk van.

Het is mijn intentie voor deze reis; We gaan elkaar ontmoeten in ons menszijn.

28 januari kom ik deze keer samen met mijn zoon Bob aan in Acornhoek. zoals altijd volgen de verslagen van dag tot dag weer via deze site.
Een ding is zeker, het gaat straks in ieder geval anders...

  • 02 Januari 2019 - 18:05

    Dicky Van Gemert:

    Hoi Richard, wat fijn dat je daar weer naar toe kan gaan en wat leuk samen met Bob.Als jenog een sponsor zoekt doe ik graag mee. Goede reis, ben benieuwd naar de reisverslagen.
    Groeten, Dicky

  • 03 Januari 2019 - 03:39

    Puck, Bob, Sepp, Richard En Leonie Zweekhorst:

    Leanette reageerde nog even op de "Dutch cheese". Ze hoopt dat iedereen begrijpt dat dit een metafoor is. 'You come with many things Richard'. Het is simpelweg zo veel dat er geen woorden voor zijn omdat we er ook meestal geen woorden aan geven. Omdat woorden de lading niet dekken.

    Dank je wel Dicky voor het aanbod. Jij en veel mensen hebben de vorige keer geinvesteerd in de scholen. Die investering betaald uit. Er is iets in gang gezet.
    Zoals ik het vanuit hier inschat zal een nieuwe financiele impuls averechts werken.

  • 05 Januari 2019 - 14:06

    Karin Grigoras:

    Hoi Richard en Bob, geweldig dat jullie samen naar Afrika gaan en dat wij weer mogen genieten van jullie avonturen en de mooie dingen die jullie daar waarmaken. Ik kijk uit naar jou mooie verhalen Richard, alsof wij er zelf bij zijn.
    Ik wens jullie een mooie reis en heel veel succes!
    Groetjes Karin

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Puck, Bob, Sepp, Richard en Leonie

28 dagen lang ontdekken we met zijn vijven Zuid Afrika. We gaan op zoek naar nieuwe indrukken en hopen te vinden wat we al lang vergeten zijn. Gaat Afrika ons meer geven dan we er ooit naartoe kunnen brengen?

Actief sinds 08 Juli 2012
Verslag gelezen: 297
Totaal aantal bezoekers 38726

Voorgaande reizen:

02 Januari 2019 - 11 Februari 2019

Let's Try

05 Februari 2015 - 10 Maart 2015

Ti tsembi we n'wini

01 Maart 2013 - 11 April 2013

11000 kilometer reizen om jezelf tegen te komen.

20 Juli 2012 - 16 Augustus 2012

The Little Five trip

Landen bezocht: