De laatste - Reisverslag uit Acornhoek, Zuid-Afrika van Puck, Bob, Sepp, Richard en Leonie Zweekhorst - WaarBenJij.nu De laatste - Reisverslag uit Acornhoek, Zuid-Afrika van Puck, Bob, Sepp, Richard en Leonie Zweekhorst - WaarBenJij.nu

De laatste

Door: Richard

Blijf op de hoogte en volg Puck, Bob, Sepp, Richard en Leonie

28 Februari 2015 | Zuid-Afrika, Acornhoek

Dit zal het laatste verslag zijn van deze reis.

Na mijn gesprek met Spoon woensdag heb ik de zaken helder gekregen. Donderdagnacht was een nacht om te denken en niet om te slapen. Het geluid en de geur van de bush zijn heerlijk om de vele inzichten te overdenken. Vrijdag tussendoor ook nog het laatste sleutelwerk verricht en de inzichten van Kim toegevoegd. Vannacht gelukkig weer heerlijk geslapen.

Vanochtend voor het eerst in mijn leven de 'Masterclass permaculture gardening' gegeven. Het is heel erg riskant om een cultuur die ik niet voldoende ken gecontroleerd in beweging te krijgen.
Zal het lukken om deze gesloten mensen in twee uur zover te krijgen om hun hart te openen?
Zullen Spoon en Alan McSmith aanschuiven?
Komt Tinyoko, waar ik anderhalf jaar geleden kennis mee had gemaakt in de kringgesprekken met jongeren?
Gaat de boodschap landen?
Hoe gaan de directeuren om met de tuinlieden?
Kan Lynette het uit handen geven?

Wat er zojuist heeft plaatsgevonden is een verhaal op zich en dat verhaal kom ik je graag een keer zelf vertellen. Sommige verhalen moet je voelen en horen tegelijk.
Het is een meer dan mooie afsluiting geworden.
Zoals ik hoopte is het vooral een meer dan mooie start geworden.

Samen met Lynette zit ik nog even onder de boom bij Beretta, we praten over vriendschap, het verlies van haar dochter en de belofte dat ik de volgende keer kaas moet meenemen. Het is goed.
Met een gerust hart en voldaan gevoel trek ik me nu terug uit het proces.

Het was een pittige tijd en de energie is nu wel even op. Vanavond gaan we naar mijn 'TomTom Thuis', Nsele om met Olaf en Stepanie plezier te maken en te eten rond het kampvuur. De tijd die rest is om bij te tanken.

Het was een feest en een rijkdom om dit samen met Annekim te mogen doen. Het delen van de vele inzichten, aanvullen, lachen, koken, lange dagen maken, stapels geld pinnen en een paar duizend kilometer autorijden door de communities waar niets is wat het lijkt. Als ik het al zou willen, ik zou het niet alleen kunnen. En dat is voor mij dan weer een mooie les.

Maandag weer de lange reis naar mijn echte Thuis. Want het is ook een rijkdom om weg te kunnen gaan en dit zonder voorbehoud te mogen doen. Juist die ruimte maakt dat ik me hier 100% kon focussen op een complex vraagstuk en dat is, zeker op dit moment, geen vanzelfsprekendheid. Dank jullie wel hiervoor en voor het voeren van mijn eerste onhandige skype gesprekken.

Net een slang in het huis... samen met buurman Andre het dier gevangen. Althans, wij stonden achter Andre om hem dapper aan te moedigen. Kim op de tafel en ik op mijn kleppertjes achter de buurman. Wij waren even bang voor een black mamba, gelukkig was het slechts een bushslang en die lijken er verdacht veel op. Andre had vorige week nog twee spitting cobra's...sommige dingen wil je niet weten.

  • 28 Februari 2015 - 17:01

    Greetje En Hans:


    Richard,

    Iedere dag hebben we uitgezien en genoten van je verslagen, overdenkingen, ontmoetingen en gesprekken. Jullie hebben met elkaar een goede prestatie geleverd. Nu maar hopen dat alle plantjes, etc. en niet te vergeten jullie aanmoedigen in goede aarde vallen. Wij hebben daar alle vertrouwen in.

    Tenslotte een goede en plezierige reis, naar ons soms te natte en koude kikker landje.

    Groetjes Hans en Greetje.

  • 28 Februari 2015 - 17:27

    Paul:

    Bijzonder om jouw avonturen, inspanningen, overpeinzingen etc. zo mee te mogen maken.
    Groot respect voor wat jullie doen en hebben gedaan.


  • 28 Februari 2015 - 17:30

    Gerda Schregardus:

    Fijn dat we via jouw verhalen deze missie hebben kunnen meebeleven.
    Er zijn weer zaadjes geplant en je hebt veel energie= voeding gegeven. Hopelijk blijft de balletjes nu rollen.
    Goede reis en wel thuis.

  • 28 Februari 2015 - 17:36

    Hanny:

    Goede reis terug. We hebben genoten van al je mooie verhalen

    Groetjes Hans en Hanny

  • 28 Februari 2015 - 18:38

    Christianne:

    Wat een energie heb je in de afgelopen twee weken laten zien! Hopelijk putten de mensen op de scholen er ook zoveel energie uit en kunnen ze royaal oogsten (op alle fronten). Nu alles overlaten aan Annekim: dat komt zeker goed.
    Goede terugreis!

  • 28 Februari 2015 - 19:41

    Stef:

    bedankt voor deze reis, goeie terug reis en hopelijk tot snel.

  • 28 Februari 2015 - 19:46

    Lia:

    Hoi Richard, wat een ervaringen allemaal, en mooi wat je allemaal op plantjes na In de grond hebt gezet! Iedere avond heb ik van je verhalen genoten.Bedankt.
    Goede reis terug.
    Lieve groet, lia

  • 28 Februari 2015 - 20:15

    Nettie:

    Hartelijk dank voor je mooie reisverslagen. We hebben ze met heel veel plezier gelezen. Goede thuisreis en hartelijke groetjes, Joop en Nettie

  • 28 Februari 2015 - 22:44

    Sepp:

    hoi papa
    ik vond het heel erg leuk om je verhalen te lezen maar ik vind het ook heel fijn dat je weer naar huis komt
    tot dan dikke knufel sepp

  • 01 Maart 2015 - 08:06

    Anneke:

    Dank voor je mooie verhalen. Wens je een mooie reis terug met elkaar. En vast 'welkom thuis'!.

  • 01 Maart 2015 - 09:33

    Henny:

    Hoi Richard.
    Wat een mooi werk heb jij daar gedaan in die 14 dagen. Je mooie verslagen iedere dag hebben wij verslonden. Wij wensen Annekim heel veel succes met haar werk daar.
    Wij hebben het gevoel dat wij Lynette , Spoon en alle andere mensen daar ook een beetje hebben leren kennen. Geniet nog even van je laatste dag daar en kom weer veilig thuis in je eigen mooie paleisje.
    Goeie reis terug. Pa en Ma.

  • 15 Oktober 2018 - 11:47

    Özgül Eser :

    Richard, bijzonder mooi hoe je je reis hebt vastgelegd, hoe je anderen deelgenoot hebt gemaakt van je fysieke en emotionele reis.
    Dank je voor het delen.. Ik herken de namen uit je verhalen, alsof ik de mensen ken... Ik gun je nog zoveel meer van deze ervaringen, je hebt een mooie missie!
    Liefs xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Puck, Bob, Sepp, Richard en Leonie

28 dagen lang ontdekken we met zijn vijven Zuid Afrika. We gaan op zoek naar nieuwe indrukken en hopen te vinden wat we al lang vergeten zijn. Gaat Afrika ons meer geven dan we er ooit naartoe kunnen brengen?

Actief sinds 08 Juli 2012
Verslag gelezen: 258
Totaal aantal bezoekers 38590

Voorgaande reizen:

02 Januari 2019 - 11 Februari 2019

Let's Try

05 Februari 2015 - 10 Maart 2015

Ti tsembi we n'wini

01 Maart 2013 - 11 April 2013

11000 kilometer reizen om jezelf tegen te komen.

20 Juli 2012 - 16 Augustus 2012

The Little Five trip

Landen bezocht: