Stoppen met zoeken - Reisverslag uit Maarn, Nederland van Puck, Bob, Sepp, Richard en Leonie Zweekhorst - WaarBenJij.nu Stoppen met zoeken - Reisverslag uit Maarn, Nederland van Puck, Bob, Sepp, Richard en Leonie Zweekhorst - WaarBenJij.nu

Stoppen met zoeken

Door: Richard

Blijf op de hoogte en volg Puck, Bob, Sepp, Richard en Leonie

17 Januari 2019 | Nederland, Maarn

Er zijn veel manieren om een reis voor te bereiden. Over het algemeen begint het met zoeken naar dat wat je wil gaan zien en/of beleven en vervolgens te plannen hoe je dat doel gaat bereiken.

In Afrika gaat het maken van afspraken niet altijd conform onze norm. Onze "we ontmoeten elkaar morgen om 9 uur" is anders dan de Afrikaanse betekenis van dezelfde woorden. Het eindigd daarmee vaak op voorhand in teleurstelling.
Daarom maak ik maar niet teveel plannen voor ik ga.

Ik neem mezelf mee en meer dan dat heb ik niet te bieden.

De afgelopen jaren bleek dat gelukkig ruim voldoende te zijn om mooie dingen te ervaren en te laten gebeuren.

Deze week zocht ik contact met de Amerikaanse CEO van A Spring of Hope (Joanne Roy-Young). Aan haar de vraag of er nog punten waren waarin ik, tijdens mijn bezoek aan de community, voor Spring of Hope aandacht aan kon besteden.
Ik ben er dus gebruik me...
Al snel kreeg ik een fijne reactie terug. Ze was de afgelopen jaren door Leanette op de hoogte gehouden van de levendige app-wisseling tussen Leanette en mij.
Spring of Hope is bezig om een CSA (Community Sustainable Agriculture) programma op te zetten vanuit het door Spring of Hope nieuw gebouwde permaculture/community center in Acornhoek. Lokale bevolking kan op een microkrediet achtige manier een moestuin bij dit cetrum gebruiken. Het centrum zorgt ervoor dat de gewassen tegen goed geld worden verkocht aan de lodges in de omgeving. Een meer dan eerlijke prijs voor de gewassen en de mogelijkheid om een beter bestaan op te bouwen.
Misschien kan ik Leanette en Try (op de foto boven dit reisverslag) hierin ondersteunen?
De intentie is prachtig en ik heb als Hollander alles in me om de productie te optimaliseren.

Hoe mooi het ook lijkt, het zit me niet lekker.

Zowel Leanette als Try (lokale trekkers van de permaculture moestuinen bij de scholen) zijn nu in dienst bij Spring of Hope.
Leanette is in dienst als Permaculture manager en Trygive (afgekort als Try maar wat een prachtige naam!!!) is Permaculture educator.
Het zijn de aanbevelingen die ik destijds voor de organisatie heb uitgeschreven.
Neem lokale kennis in dienst en betaal ze een fatsoenlijk salaris!
Hoewel de intentie van Spring of Hope wonderschoon is en ze veel voor de community betekenen blijft het vooral erg maakbaar. Ik heb moeite met een situatie waarin mensen in een positie komen waarin ze dankbaar horen te zijn. En dat zie ik terug op de filmpjes op de site van deze organisatie.

Ik ontvang uit Amerika een mail in Holland waarin ik een vraag krijg om te helpen wat er in Afrika gaat gebeuren. Ik begrijp de gedachte maar het klopt voor mij niet meer.

De moestuinen zijn begonnen omdat de kinderen hun warme (en soms enige) maaltijd per dag krijgen op de school. Dit is het moment waarin de broodnodige vezels en vitaminen in hun buik belanden. Dit is de essentie.
Klopt het dan nog als deze groenten verkocht worden aan de lodges?
Groenten die permaculture geteelt zijn en hoogwaardig zijn in hun bronnen.
Wat kopen de mensen terug voor het geld?
De supermarkt groenten?
Of nog erger de chips en frisdranken?...

Op welke manier staan Leanette en Try hier nog in? Zijn ze afhankelijk met hun inkomen aan de economische benadering van Spring of Hope? Wat is hun keuze en op welke manier zijn ze nog bij de essentie van dat wat de projecten wonderschoon maakt.
Wat is mijn rol hierin? Ik heb deze aanbeveling gedaan en had dit ook kunnen overzien!

Ik heb dit gisteravond met Annekim en haar partner (en ranger) James besproken. Het was heerlijk Kim weer te ontmoeten! Ze kent de mensen en Kim en James begrijpen de hoorn van Afrika veel beter dan ik het ooit zal begrijpen.
Het is in onze beleving erg belangrijk dat alle mensen inzien dat het begrijpen en waarderen van natuurlijke processen voor mensen doorslaggevend kan zijn in het bestaansrecht van onze soort.
Daarin is scholing van groot belang.

Natuuronderwijs zou verplicht mogen zijn.

We gaan het prima redden zonder bankdirecteur maar zonder de bijen wordt het ineens erg problematisch...

Zomaar komt het op me af. Zonder te zoeken naar een doel dient het zich aan.
Terug naar de basis.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Puck, Bob, Sepp, Richard en Leonie

28 dagen lang ontdekken we met zijn vijven Zuid Afrika. We gaan op zoek naar nieuwe indrukken en hopen te vinden wat we al lang vergeten zijn. Gaat Afrika ons meer geven dan we er ooit naartoe kunnen brengen?

Actief sinds 08 Juli 2012
Verslag gelezen: 274
Totaal aantal bezoekers 38742

Voorgaande reizen:

02 Januari 2019 - 11 Februari 2019

Let's Try

05 Februari 2015 - 10 Maart 2015

Ti tsembi we n'wini

01 Maart 2013 - 11 April 2013

11000 kilometer reizen om jezelf tegen te komen.

20 Juli 2012 - 16 Augustus 2012

The Little Five trip

Landen bezocht: