Roadblock... - Reisverslag uit Acornhoek, Zuid-Afrika van Puck, Bob, Sepp, Richard en Leonie Zweekhorst - WaarBenJij.nu Roadblock... - Reisverslag uit Acornhoek, Zuid-Afrika van Puck, Bob, Sepp, Richard en Leonie Zweekhorst - WaarBenJij.nu

Roadblock...

Door: Richard

Blijf op de hoogte en volg Puck, Bob, Sepp, Richard en Leonie

26 Februari 2015 | Zuid-Afrika, Acornhoek

Ik hoop dat iedereen ze heeft, mensen waar je een ongelofelijke klik mee hebt en waarbij het niet uitmaakt als je elkaar niet dagelijks, wekelijks of zelfs jaarlijks ziet.
Dat belangrijke verschil tussen kennissen en vrienden.

'Spoon' is zo iemand en gisteravond hebben we samen gegeten, gedronken en gefilosofeerd over het leven. Het zijn voor mij ongelofelijk waardevolle ontmoetingen. We praten over leiderschap, de twijfels, de fouten en successen, we leren van elkaar. Natuurlijk is Spoon belangrijk om onze bevindingen aan te toetsen. Ik ken niemand die zich zo bewust is van de kracht van permaculture en het gedachtegoed in zijn complexiteit en eenvoud zou kunnen uitdragen. Als iemand de permaculture projecten voor A Spring of Hope zou kunnen runnen is het Spoon.
Een klein puntje is dat hij meer dan een beetje van zijn pad af is. Als ervaringsdeskundige en met een paar biertjes komen we gelukkig snel tot de kern.
Soms komen in het leven dingen op je af die te groot zijn om even op te lossen. Linksom? Rechtsom? Erdoorheen? of even wachten en kijken wat er gaat gebeuren?

Vanochtend ga ik naar Nsele. De eigenaren Olaf en Stephanie zijn op enig moment gewoon goede vrienden geworden. In mijn TomTom staat Nsele al 5 jaar met de aanduiding 'Thuis' ... en dit dekt de lading.
Als ik het terein op rijd kom Stephanie naar buiten, "ehhh richard".
Als na twee seconde het kwartje is gevallen schalt "RICHARD IT'S YOU!!!" als een sirene door het kamp.
Er is de komende dagen geen inpala meer te vinden in de wijde omtrek... Ik krijg een enorme hug en op mijn beurt geef ik vier zakken dubbelzoute drop.

We praten over veel en over de projecten. Ondertussen schuiven de gidsen aan en is er steeds meer personeel aan het 'opruimen' in de directe omgeving. Ook met hen neem ik onze bevindingen door en vraag hoe zij er eigenlijk instaan. De lodgehouders zijn belangrijk in de omgeving. Buiten dat ze veel proberen te doen in de community en voor hun werknemers moeten ze ook gewoon hun hoofd boven water houden.
Dat laatste blijkt geen vanzelfsprekendheid.
De concurentie is groot en met de crisis is het aanbod wel iets dunner. Moeilijke afwegingen in strategie, marketing en prijsbepaling zonder verlies van authenticiteit. Dat laatste in namelijk de grootste kracht van deze mensen en misschien kan ik het daarom wel zo goed met ze vinden.
Soms komen in het leven dingen op je af die te groot zijn om even op te lossen. Linksom? Rechtsom? Erdoorheen? of even wachten en kijken wat er gaat gebeuren?

Als ik in de middag weer vertrek uit Nsele ben ik weer een ervaring rijker. In korte tijd weer bijgepraat met mensen die heel belangrijk voor me zijn. Waarvan ik weet dat hun mening telt en dat ze zonder dubbele bodem gewoon vertellen wat ze ervan vinden.
Nog een kilometer of 10 door de bush over de 'dirt road' om van Nsele weer in de bewoonde wereld te komen, het is geen straf.
Gelukkig zie ik dat mijn weg verspert is. Al ben ik het, na vijf minuten wachten in de brandende zon met 35 graden, wel een beetje zat.
Maar ja,
Soms komen in het leven dingen op je af die te groot zijn om even op te lossen. Linksom? Rechtsom? Erdoorheen? of even wachten en kijken wat er gaat gebeuren?


  • 26 Februari 2015 - 14:41

    Caminofrans:

    Skoon afontuurtjes :-)
    Gegroet,
    Caminofrans

  • 26 Februari 2015 - 15:34

    Lia:

    Mooi!!!!:-)

  • 26 Februari 2015 - 15:35

    Karin:

    Geweldig Richard, hoe je dit weer tot een mooi verhaal weet te maken! En wat een geweldig oponthoud, prachtige foto.

  • 26 Februari 2015 - 21:29

    Edo, Femke En Lem:

    Dag Richard, bedankt voor al je mooie verhalen! Geniet nog met volle teugen.. Liefs van ons!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Puck, Bob, Sepp, Richard en Leonie

28 dagen lang ontdekken we met zijn vijven Zuid Afrika. We gaan op zoek naar nieuwe indrukken en hopen te vinden wat we al lang vergeten zijn. Gaat Afrika ons meer geven dan we er ooit naartoe kunnen brengen?

Actief sinds 08 Juli 2012
Verslag gelezen: 306
Totaal aantal bezoekers 38703

Voorgaande reizen:

02 Januari 2019 - 11 Februari 2019

Let's Try

05 Februari 2015 - 10 Maart 2015

Ti tsembi we n'wini

01 Maart 2013 - 11 April 2013

11000 kilometer reizen om jezelf tegen te komen.

20 Juli 2012 - 16 Augustus 2012

The Little Five trip

Landen bezocht: