Walvissen en zoetwater matrozen! - Reisverslag uit Gansbaai, Zuid-Afrika van Puck, Bob, Sepp, Richard en Leonie Zweekhorst - WaarBenJij.nu Walvissen en zoetwater matrozen! - Reisverslag uit Gansbaai, Zuid-Afrika van Puck, Bob, Sepp, Richard en Leonie Zweekhorst - WaarBenJij.nu

Walvissen en zoetwater matrozen!

Blijf op de hoogte en volg Puck, Bob, Sepp, Richard en Leonie

13 Augustus 2012 | Zuid-Afrika, Gansbaai

Vanaochtend zijn we vroeg weggereden om walvissen te kunnen gaan spotten in Gansbaai, een rit van 220 km. Als we wegrijden zien we de tafelberg eindelijk in volle glorie, geen enkele wolk in de wijde omtrek. De tafelberg is alleen open voor publiek als het weer het toelaat net als het walvisspotten. We zitten met ons appartement aan de voet van de tafelberg maar we vrezen dat, ironisch genoeg, de beklimming er niet in zal zitten, het weer is er de komende dagen gewoon niet goed genoeg voor.

Ruim op tijd komen we aan bij de boten. Vooraf hadden we besloten dat Puck en Richard, hoewel ze het heel graag zouden doen, toch niet gingen duiken met de witte haaien. Wij zijn nu eenmaal met zijn vijven dus moeten we keuzes maken.
De boot van 12 meter lang spuit de kleine haven uit op weg naar open zee, wat een power en al snel vliegen we over de golven. Bob steekt nog even twee duimen op als de twee 600pk motoren brullen, Have Fun!

Als snel wordt een raar bruin visachtig ding gespot door de bemanning, een zonvis. Wij benoemen het meestal in het aquarium als een maanvis maar dit beestje weegt zo'n 1000kg!
Na een half uurtje varen spotten we twee walvissen en stoppen we om te kijken naar een slowmotion film, al snel blijkt dat we getuigen zijn van een film met een kijkwijzer van vier voetjes met 18+ toevoeging. De dieren tollen om elkaar heen en laten zich niet storen door onze aanwezigheid.
Wat en enorme dieren zijn dit maar toch... de magie van de olifant kan het dier niet evenaren.

Hierna varen we door naar een gebied met veel witte haaien, de plek waar de boten met cage divers voor anker zijn en het wemelt van deze altijd hongerige roofdieren. We zien ze onder onze boot doorzwemmen en het is echt imposant, wat een kracht!

Inmiddels zijn Léonie en Bob behoorlijk zeeziek geworden op de kleine boot die speelbal is geworden van de pittige golfslag. Sepp ziet ook steeds witter en de het wordt alleen maar erger.
Ondertussen varen we langs een rots waar een kolonie van 60.000 zeehonden een geur verspreiden die zich het best laat omschrijven als 'Niet te harden". We varen door de White shark street, een passage tussen twee rotsen waar zeehonden aan de ene kant en pinquins aan de andere kant hun kolonie hebben gesticht. De haaien hoeven er maar met hun bek open doorheen te zwemmen om iets te kunnen vangen.

Volgas rammen we terug naar de haven waar onze zoetwater matrozen weer bij kunnen komen van allle ontberingen.
Toch zijn we, in meerdere opzichten, allemaal weer een ervaring rijker.
Pas in het donker keren we terug in Kaapstad, Het zicht over de naar uitlaatgassen stinkende stad is sprookjesachtig. We stoppen nog even om ervan te kunnen genieten.
Weer een geslaagde dag! ... Morgen reizen we naar de zuidkaap.

• 13 Augustus 2012 - 22:59

Fam Beitler:

Wauw little five... wat een geweldige dingen maken jullie allemaal mee op deze reis!!
    De foto's zijn steeds prachtig! Wij hebben een aantal dagen geen laptop gehad dus nu alles weer bijgelezen, komen we er achter dat we Puck haar verjaardag helemaal zijn vergeten...
    Dus Puck bij deze alsnog van harte gefeliciteerd met je 15de verjaardag!!!
    Met je grote vriend Knor gaat alles heel goed!!
    Geniet nog van de laatste dagen in SA !!
    Liefs Arjan,Caroline en Anouk

• 14 Augustus 2012 - 08:41

Lia & Edwin:

Hallo luitjes, fijn dat het toch is gelukt om walvissen te kunnen zien!
    Geweldig lijkt me dat.
    Fijne terug reis.
    Dikke zoen.
    Lia en Edwin.

• 14 Augustus 2012 - 09:11

Boudewijn:

Bij deze bombardeer ik jullie tot de Big 5! ik volg jullie verhalen met veel plezier en nu ook weer een heerlijke omschrijving van jullie (weer) meegemaakt hebben. Met recht: een Wereldse reis die jullie maken. Blijf genieten, blijf je verwonderen: dat doe ik vanaf deze kant van de aardbol ook als ik jullie verhalen lees.
    Go well, go safe, Boudewijn

• 14 Augustus 2012 - 09:25

Han:

Gloedvol beschreven en dus zeer leesbaar, dank voor alle belevenissen.
    goede reis terug en welkom in dit toch wel meer overzichtelijke landje
    han

• 14 Augustus 2012 - 12:59

Henny En Jacques:

Wat een belevenissen. Dat walvis spotten was dus echt de moeite waard, ondanks de zeeziekte.
    Wat een geweldige foto's, wij genieten er zo echt van mee. Nog een dagje en dan weer naar huis.Dank voor de mooie verslagen en goede reis weer, wij kijken er naar uit om jullie weer te zien.
    Liefs Oma en Opa Jippie

• 14 Augustus 2012 - 21:27

Gerda Schregardus:

Ddat is pas echt genieten en wij genieten mee. Dank je wel.