Rondje van de zaak. - Reisverslag uit Acornhoek, Zuid-Afrika van Puck, Bob, Sepp, Richard en Leonie Zweekhorst - WaarBenJij.nu Rondje van de zaak. - Reisverslag uit Acornhoek, Zuid-Afrika van Puck, Bob, Sepp, Richard en Leonie Zweekhorst - WaarBenJij.nu

Rondje van de zaak.

Door: Richard

Blijf op de hoogte en volg Puck, Bob, Sepp, Richard en Leonie

31 Maart 2013 | Zuid-Afrika, Acornhoek

Vandaag is het eerste paasdag, maar met het zoeken van beschilderde struisvogeleieren ben je snel klaar. De lodge zit vol met gasten en dat is bijzonder prettig voor Nsele, maar ik druk mijn snor.
Met een lunchpakketje ga ik op weg om de panoramaroute nogmaals te rijden, nu in tegenovergestelde richting. Via de Bourke Pothole's naar God's Window en graskop. De overgang van de hoogvlakte naar de het laagland, het is adembenemend mooi. Terug ga ik nog 40 km dwars door de probleemgebieden.

Na een uur rijden stop ik op een, voor mij bekende plaats, om wat sinasappeltjes te kopen. Snel schiet ik nog twee foto's en kijk even op het scherm welke het mooiste is geworden. De display geeft aan dat er geen geheugenkaart in het toestel zit... wat een eikel!
Ik besluit terug te rijden en aangekomen bij Nsele is er pret voor tien, ik pik een stukje paasbrood van Stephanie en ga weer op weg. Op veel plaatsen in het land is het vandaag chaos op de wegen, ik luister naar de lokale zender en hoor hoe de wegen in het gebied en speciaal naar Nelspruit vollopen met auto's, blij dat ik de tocht naar Alan toch niet hoef te ondernemen. Het is rustig op de weg en daarbij zwaar bewolkt, maar dat kan hier in een uur omslaan in een stralend zonnetje.
Gelukkig heb ik op aanraden van Olav toch maar een jas meegenomen, en al snel heb ik hem nodig.

Langs de weg lopen nog steeds mensen, het is een uur of 11 en sommige kraampjes langs de weg zijn gewoon open, ik koop behoorlijk wat fruit in voor Stephanie en kan het niet laten overal veel te veel fooi te geven.
Het is een route van herkenning met af en toe weer een paar prachtige plaatjes. Deze keer is God's window wel open, maar de ramen mogen wel een gewassen worden, het is bewolkt, maar vooruit ik heb het gezien.

Ondertussen malen de voorgaande dagen door mijn hoofd en probeer ik steeds beter een beeld te vormen van het dagelijks leven in de 'communities'. Ook vandaag wordt me weer veel pijnlijk duidelijk. Op de radio zijn voortdurend berichten en waarschuwigen van de overheid als het gaat om Aids, huislijk geweld, alcoholmisbruik, verkrachting enz... het is een aanpak via 'storytelling' en deze manier is hier nog een vast onderdeel van de opvoeding. De vele wezen en kinderen van werkende ouders krijgen deze verhalen niet meer te horen, het is rechtstreeks gekoppelt aan het gebrek aan respect van de generatie twintigers.

Natuurlijk is alles met elkaar verwoven en hoe meer ik nadenk over oplossingen hoe meer is overtuig raak van de aanpak van Lynette. Het is het enige middel dat hier werkt en haar te steunen is het beste wat we kunnen doen. Ook mensen als Spoon en Lucky kunnen hier een doorslaggevend verschil maken.
'Leading by example'!

Het laaste rondje door Zuid Afrika, gewoon even afscheid genomen van dit mooie land. Op de twitter van Thijs las ik dat hij al in het vliegtuig zit naar Windhoek. Morgen begint weer een nieuw avontuur met een vracht aan bagage en een half lege koffer ga ik hier weg. Op naar weer een volgende mooie ontmoeting.

Ik verwacht geen beschikking te hebben over internet in Windhoek dus dit zal waarschijnlijk voorlopig het laatste zijn wat jullie lezen.

Tot snel.

  • 31 Maart 2013 - 17:35

    Michiel:

    Dank voor je mooie verhalen uit Zuid-Afrika. Veel plezier in Namibië. Let goed op de elfencirkels.

  • 31 Maart 2013 - 18:37

    Sepp, Bob En Puck:

    Hoi papie,
    We missen je heel erg hierzo. Ik (puck) heb Sepp vandaag alweer een paar x gemarteld. ha,ha
    We moeten even vertellen dat Feyenoord (slik) verloren heeft..
    Ik (bob) heb wat te vertellen. Pelle kon niet meedoen en wie stond er toen in de spits ? Immers! en wat denk je na 30 minuten speeltijd.. Immers word getrapt en kan de rest van het seizoen niet meer meedoen. :)
    We vinden het jammer dat we straks je verhalen niet meer kunnen lezen want dat voelde toch nog een beetje alsof we bij je waren.
    En hoe moet ik (puck) nou morgen laten weten hoe ik me wedstrijd heb gewonnen (of eraf ben gedonderd) ha, ha.
    Mama heeft trouwens eindelijk de openhaard aan kunnen krijgen, het duurde even. maar met behulp van een half pak aanmaak blokjes is het gelukt. ha,ha
    Namens ons drieen in ieder geval alvast heel erg veel plezier in namibie ! geniet ervan.
    HAVE FUN & eet veel spek ! ha, ha

    dikke kus en knuffel van ons drietjes.

  • 31 Maart 2013 - 19:25

    Lia:

    HoiRichard,
    Allereerst vrolijk pasen.
    Belde vandaag je dochter op of de reis verslagen al op gang gekomen waren, en ze zij me dat je al mooie verhalen heb geplaatst , heb net alles gelezen, geweldig, ik heb er van genoten , af en toe slik ik een traantje weg want het is geweldig wat je allemaal schrijft! Goed werk man. De moes tuin ziet er goed uit!
    Fijne tijd in Namibie!
    Geniet ervan.
    Lieve groet,
    Lia

  • 01 April 2013 - 00:05

    Henny En Jacques:

    Hallo Richard.
    Heerlijke Paasbrunch gehad die Leonie ,Puck,Sepp en Bob(die was er wel erg druk mee geweest dat snap je wel!!!!) voor ons hadden klaargemaakt.
    Iedereen mist je enorm maar gunt je ook deze prachtige reis.
    Jammer dat wij nu je verhalen even moeten missen, gaan we nu gewoon al je vorige verhalen nogmaals lezen want die waren geweldig en zo ben je toch een beetje bij ons.
    Goeie reis naar Windhoek. De reis samen met Thijs door Namibië zal weer totaal anders zijn (denk ik).

    Wij zijn benieuwd naar al die verhalen als je weer lekker thuis bent.
    Dikke kus van ons

  • 08 April 2013 - 17:42

    John Hanegraaf:

    Ben blij dat ik de website van reisverslagen die heden plaats hebben gevonden heb (ligt aan mij dummy)
    Om zo direct van belevenissen mee te genieten , geeft een beetje compensatie omdat we zelf
    niet zulke durfals zijn .
    Bedankt dus ook voor de mooie fot's erbij.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Puck, Bob, Sepp, Richard en Leonie

28 dagen lang ontdekken we met zijn vijven Zuid Afrika. We gaan op zoek naar nieuwe indrukken en hopen te vinden wat we al lang vergeten zijn. Gaat Afrika ons meer geven dan we er ooit naartoe kunnen brengen?

Actief sinds 08 Juli 2012
Verslag gelezen: 370
Totaal aantal bezoekers 38732

Voorgaande reizen:

02 Januari 2019 - 11 Februari 2019

Let's Try

05 Februari 2015 - 10 Maart 2015

Ti tsembi we n'wini

01 Maart 2013 - 11 April 2013

11000 kilometer reizen om jezelf tegen te komen.

20 Juli 2012 - 16 Augustus 2012

The Little Five trip

Landen bezocht: