Europees inkopen, afrikaans afrekenen! - Reisverslag uit Acornhoek, Zuid-Afrika van Puck, Bob, Sepp, Richard en Leonie Zweekhorst - WaarBenJij.nu Europees inkopen, afrikaans afrekenen! - Reisverslag uit Acornhoek, Zuid-Afrika van Puck, Bob, Sepp, Richard en Leonie Zweekhorst - WaarBenJij.nu

Europees inkopen, afrikaans afrekenen!

Door: Richard

Blijf op de hoogte en volg Puck, Bob, Sepp, Richard en Leonie

28 Maart 2013 | Zuid-Afrika, Acornhoek

Gisteravond zijn we samen met Nsele nog druk bezig geweest om in de directe omgeving de beste inkooppkanalen uit te vogelen. Europees inkopen, noem ik het maar... en het heeft zin.

Om vanuit Nsele of Acornhoek naar een winkel te rijden waar zaden, planten, gereedschap of boeken gekocht kunnen worden houdt in ieder geval in dat je minimaal 100km moet rijden. Gezien de lokale bevolking in 90% van de gevallen niet in het bezit is van een auto is het niet zo moeilijk om te bedenken wat het probleem is.
Vanochtend aan het onbijt besluiten we ( wat leuk dat ik het nu al gewoon over 'we' heb!) door te pakken.

In overleg met Lynette hebben we beloten het plan van de boeken te laten vallen, over een paar maanden zal de overheid weer geld overmaken en Lynette zal dan in overleg met de bibliotheek zelf deze boeken bestellen.
Op dit punt moet ik direct loslaten omdat het uiteindelijke doel altijd blijft dat iedereen zelf zijn verantwoordelijkheid neemt. En het siert mensen als Lynette en Spoon dat ze dit gewoon doen.

Het grootste probleem zit momenteel in de eerste levensbehoefte voor de moestuin, water! De slangen lekken aan alle kanten en heel veel water gaat verloren op de paden, het resultaat is ook dat op deze plaatsen het onkruid gaat groeien en insecten aangetrokken worden. Een nieuwe slang voor de tuiin doet een enorme aanslag op het beschikbaar budget en dan is de kwaliteit weer even beroerd. Ik zet koers naar de Boeren groothandel om zwaar inkopen te doen. Ik koop de tuinslang die Olav me adviseerde, 100m1 professionele kwaliteit voor een tuin die professioneel onderhouden wordt. Direct koop ik nog wat klein gereedschap in en koop een meer dan uitstekende snoeischaar voor de Tuinbaas! Welkom bij ons gilde! een goede tuinbaas heeft uitstekend (snoei) gereedschap...

Met de auto half vol en de banken plat zet ik koers naar Parma nursery, een groothandel in "seedlings". Ik koop 5000 planten in en prop de auto, zelfs voor Afrikaanse begrippen, vol. Spinazie, broccoli, bloemkool, tomaten het past er allemaal net in. Helaas is het onmogelijk bij deze groothandel te pinnen en alles moet contant worden voldaan.
Het is in Hoedspruit overvol vanwege het naderende paasweekend en de rijen voor de geldautomaten zijn enorm, met de laatste paar rand uit mijn broekzak haal ik het net.

Als ik terugkeer richting Beretta is het bloedheet geworden, de temperatuur loopt tegen de veertig graden. Met de ramen open en de afrikaanse muziek hard aan rij ik met een bruine kop en armen maar varkensroze pootjes over de lokale tweebaansweg waar ik af en toe even om een koe of een geit moet sturen. Lynette zit in de schaduw en is moe van het harde werken die ochtend.
Cynthia die al dagen de planten watergeeft kijkt me lachend aan als ik met de overvolle auto het terrein op kom rijden. You wait, I got a big surprise for you! roep ik haar toe, waarna ze weer snel verlegen verder gaat met watergeven, maar nieuwsgierig is ze wel geworden.
Lynette slaat haar handen ineen en begint, zoals gewoonlijk, direct weer te zingen ( misschien leuk om haar een keer met Mirjam te laten werken).
uit alle hoeken en gaten komen de vrijwillgers tevoorschijn en het gereedschap en de seedlings worden met een grote glimlach in ontvangst genomen. Lynette grijpt me nog even om te bedanken en deze keer was ik te laat met wegspringen. Ik geef haar de snoeischaar met de woorden dat ze lid is van het Gilde, ze is vereerd.
Met een grote glimlach geef ik Cynthia haar nieuwe tuinslang die ze ontvangt alsof ik ben gestopt bij de Prada winkel om schoenen en tassen voor haar te kopen, hier kan menig nederlandse vrouw een puntje aan zuigen...

Inmiddels blijkt het aantal donaties die jullie hebben gedaan te zijn opgelopen tot een echt leuk bedrag en aangezien het de laatste dag is om in te kopen...stap ik weer in de auto.
Eerst langs de geldautomaat, na een uur wachten heb ik eindelijk geld. Als je in dit land geld wil uitgeven wordt het je zelfs onmogelijk gemaakt.
Door naar Parma waar ik 25 Citrusbomen koop, veel soorten limoenen, citroenen en grapefruit als aanvulling op de aanwezige sinasappelbomen. De dame die me voor de tweede keer helpt vertelt me alles over de soorten en vooral hoe en wanneer ze vrucht dragen. De periode moet zo lang mogelijk zijn zodat Lynette beschikken blijft houden over deze belangrijke vitaminenbommen. Op de een of andere manier weten we het samen in de auto te proppen, nu nog het gereedschap erbij.

De winkeldeur bij de Afrikaanse boerenbond gaat ruimhartig voor me open en mijn zwarte vriend komt al snel met een karretje aan. Mooi pech, deze klant help te vrouwelijke manager zelf wel even, waar ze later spijt van heeft want veel van het gereedschap is redelijk aan het gewicht.
Overvol ga ik weer naar Beretta waar Lynette en Mozus op me wachten.

De citrus is meer dan welkom en direct maakt Lynette de plannen om een braakliggen stuk terrein te gaan ontginnen en daar een boomgaard te planten. Weer wordt ik gegrepen met de woorden, were so glad you are here, we learn so much! Terwijl ik degene ben die van haar aan het leren is, mooi meegenomen dus.
Zoals altijd praten we nog even na, en weer een ruim uurtje... Uit haar kantoor komen de tassen van Hemels van der Hart, de kinderen waren er zo blij mee. De fotocollage van Leonie die ze maakte toen ze een maandje aan het werk was hier. Lynette zucht, zo'n lieve meid, ik kan het alleen maar beamen.
Deze vrouw schrijft alles op en verantwoord iedere cent, zelf de planten die Olav mee heeft genomen staan in een groot boek geregistreerd. We never forget Richard, but sometimes we just don't know how to reach out for you or to thank you all... dit komt recht uit haar hart.

Nog even ontmoeten Spoon, Lynette en ik elkaar. Spoon gaat naar Nelspruit en zal ik niet meer zien. We hebben een paar waardevolle momenten gehad die zeker een verschil maken.
Lynette weet zeker dat hij het gaat doen hier, hij heeft de overtuiging en de echte wil om goed te doen. Ze heeft het helemaal goed!

Mijn werk hier zit er nu eigelijk op, morgen ben ik samen met Lynette bij Beretta, wedden dat er weer ierts moois gaat gebeuren?


  • 28 Maart 2013 - 21:08

    Mieke Stigter:

    Hoi Richard, geweldig werk, ziet er heel mooi uit allemaal nu maar hopen dat alles aanslaat en goed gaat groeien. Nog veel sucses en geniet ervan.

  • 28 Maart 2013 - 21:14

    Sepp:

    hooi papa ik lees dat je het heel erg leuk hebt
    hier gaat ales ook goed wij hebben boerenkool met rook worst
    en SPEK groetjes Sepp

  • 28 Maart 2013 - 21:33

    Leonie:

    Hoi Richard,

    Wat een leuke foto van Lynette en Mozes.
    Trouwens die struisvogel komt me wel bekend voor...hahaha
    Super leuk verslag weer, heb het net voorgelezen aan Sepp.
    De boerenkool hebben we vanavond bij Lizzy en Co gegeten die Liz d'r moeder heerlijk had klaargemaakt voor ons!
    Leuke avond gehad en een leuke afsluiting met jouw verhaal zo.
    Slaap lekker, xxx Leonie

  • 29 Maart 2013 - 14:42

    Alex:

    Broertje,

    Sommige mensen hebben altijd mazzel: Het is bijna Pasen en wie heeft de grootste Pino-vogel is de buurt van ons allen? Juist, het grootste Paasei van de familie!


    Dat wordt nog wat om zo's reusachtig monsterei te schilderen, en vervolgens in 1 keer weg te werken.....


    Succes daar en wees voorzichtig,

    Alex

  • 29 Maart 2013 - 16:05

    Annet:

    Ha Richard!

    Vanmiddag in een keer als je reisverslagen van de afgelopen dagen gelezen. Wat ontzettend gaaf! Blijf genieten. En schrijven! Heerlijk om te kunnen lezen wat je allemaal aan het doen bent en wat je kan betekenen. Warme groet, Annet

  • 31 Maart 2013 - 11:28

    Leonie Haas:

    Prachtig om te lezen, mooi werk! Ik zie Mozes en Lynette stralen :-)
    Op een dag ga ik ook weer langs, kijk ernaar uit! Geniet nog van je tijd daar! Groet Leonie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Puck, Bob, Sepp, Richard en Leonie

28 dagen lang ontdekken we met zijn vijven Zuid Afrika. We gaan op zoek naar nieuwe indrukken en hopen te vinden wat we al lang vergeten zijn. Gaat Afrika ons meer geven dan we er ooit naartoe kunnen brengen?

Actief sinds 08 Juli 2012
Verslag gelezen: 236
Totaal aantal bezoekers 38737

Voorgaande reizen:

02 Januari 2019 - 11 Februari 2019

Let's Try

05 Februari 2015 - 10 Maart 2015

Ti tsembi we n'wini

01 Maart 2013 - 11 April 2013

11000 kilometer reizen om jezelf tegen te komen.

20 Juli 2012 - 16 Augustus 2012

The Little Five trip

Landen bezocht: