1200 km in een dag - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Puck, Bob, Sepp, Richard en Leonie Zweekhorst - WaarBenJij.nu 1200 km in een dag - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Puck, Bob, Sepp, Richard en Leonie Zweekhorst - WaarBenJij.nu

1200 km in een dag

Blijf op de hoogte en volg Puck, Bob, Sepp, Richard en Leonie

04 Augustus 2012 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Ons laatste verslag kwam uit Swaziland waar internet aanwezig was, maar we konden er eigenlijk niets mee. De afgelopen dagen hebben we heel veel nieuwe ervaringen opgedaan en is het landschap om ons heen in recordtempo veranderd. Vanuit het hoogland van Swaziland zijn we afgezakt naar het laagland, op weg naar Hluluwe. Het platteland van de Swazi is arm maar de mensen zijn er echt vriendelijk, de steden zijn compleet anders, druk en bedreigend. In de eerste stad zijn we aangehouden door de politie; "I am an officer of de law and you will listen to me" werd 'vriendelijk' door ons raampje gesist. Deze officer was blij met zijn pakje met glimmende knopen en vastbesloten een bekeuring uit te schrijven. Tot de kleur van de gevarendriehoek is gecontroleerd maar we hadden al onze zaken op orde. En Thijs, dat internationaal rijbewijs was zijn geld meer dan waard!

Aangekomen in Hluluwe, midden in het land van de Zulu, verblijven we in en accomodatie dat zich het best laat omschrijven als een amerikaanse versie van Fawlty Towers. De manager kon alleen maar schreeuwen en ging wel even vertellen wat we moesten gaan doen en hoe we onze kamers moesten indelen. Tja, dat woordje moeten....
We hebben besloten het gedrag niet te belonen en zijn op zoek gegaan naar een adres om te eten. Aangekomen in het centrum Hluluwe hebben we heerlijke frieten met kippetjes gegeten, daar waren we even aan toe na alle Impala steaks en Struisvogelbiefstuk. Daarna boodschappen gedaan in de plaatselijke supermarkt waar we als enige blanken tussen een paar honderd zulu's in de rij stonden. 45 minuten wachten bij de kassa is normaal. Helaas ontstond er nog een stevige vechtpartij waarbij er echt rake klappen werden uitgedeeld, ook dit is Afrika.

De volgende dag zijn we naar St. Lucia gereden, meren moerassen en een door de natuur afgesloten delta. Een mooie boottocht met veel krokodillen en nijlpaarden in hun natuurlijke omgeving. Als kadoótje de zeearend, wat een geweldenaar!
Aansluitend nog even kennis gemaakt met de indische oceaan, heerlijk warm water. Tot de knietjes in het water, de branding was ruig en daarmee de zee onvoorstelbaar mooi. Het bordje oppassen voor haaien, krokodillen en nijlpaarden nodigde niet echt uit om ontspannen te gaan badderen.

Gisteren was een reisdag, in de ochtend vertrokken we om 7 uur op weg naar Durban, een reis van 320km. Daarna gevlogen nar Port Elizabeth en daar onze nieuwe huurauto opgehaald, dat ging deze keer een stuk beter als in Johannesburg.
Nu verblijven we in The Elephant footprint Lodge in de plaats Addo, een prachtige kamer, met internet en heerlijk eten.
Dit is gelijk weer de eerste nacht met geluid van verkeer om ons heen. we hebben de stilte van het oosten achter ons gelaten. Port Elizabeth lijkt wat op een stad uit Florida en is een schril contrast met het uitzichtloze oosten. Maar ook hier zijn de sloppenwijken zichtbaar aanwezig.
Gelukkig voor Bob konden we op de weg een stop maken bij het WK stadion voor een mooie foto.

Vandaag gaan we naar het strand, even tot rust komen.

• 04 Augustus 2012 - 09:31

Henny En Jacques:

Pfffffffffffff, wat een belevenissen. Jullie hebben in ieder geval een indruk van de verschillen in Zuid Afrika.
    Hopelijk nu alleen nog lekker genieten van de mooie kamer, het lekkere eten en de mooie natuur. Er zijn daar vast ook nog mooie winkels voor Puck en Leonie.
    Groetjes en dikke kus, Henny en Jacques

• 04 Augustus 2012 - 11:17

Lem:

Hallo Little five,
    Wij zijn net terug uit het hooggelegen Drenthe, alwaar we veel alpaca's,geiten en kippen op hoge poten, nee geen hanen, hebben gezien, wat een contrast met Nederland. Geen Wifi en geen G3 en je verstaat niemand.
    Leuk om jullie vakantie(?) te volgen, vooral Lem is onder de indruk van de avonturen van zijn nichtje en neefjes, en hoopt dat ze niet worden opgegeten door de leeuwen.
    Hebben jullie al gebruik gemaakt van de stofinslikmachine, of is die thuisgebleven? Wij hopen dat jullie nog veel kameelpaarden mogen zien, toen Lem de foto zag hield hij spontaan zijn nek stijf. (Oh ja dat geld van opa Arie casino was dus van oom Edo afgetroggeld omdat er 2 nullen op de draaischijf waren geplakt...dus dat is dan ook weer recht gezet).
    Liefs en groeten van Lem, Femke en Edo

• 04 Augustus 2012 - 13:38

Mieke Stigter.:

Hoi vakantiegangers geweldig allemaal lees jullie verslag en vind het geweldig.
    Wij BBQ en wel in Lunteren ook leuk.

• 04 Augustus 2012 - 14:12

Alex:

Lieve Puck,

Heb je al een leuk Afrikaans knulletje gescoored?

groetjes van je favouriete oom